Other languages

Do you want more information about vaccination in different languages? Click here.

FAQ

Veelgestelde vragen:

vaccinatiecentrum
vaccineren
    _______________________

    vaccinatiecentrum

    • “Waar moet ik me laten vaccineren?”
    Inwoners van Kasterlee, Lille en Olen kunnen terecht in het vaccinatiecentrum in Tielen (deelgemeente van Kasterlee). Dit bevindt zich in sporthal Tielenhei, Prijstraat 68.

    • “Waarom moeten inwoners van Kasterlee, Lille en Olen naar Tielen (Kasterlee) gaan?”
    Olen, Lille en Kasterlee behoren samen met vier andere gemeenten Grobbendonk, Herentals, Herenthout en Vorselaar tot Eerstelijnszone Middenkempen. Binnen onze eerstelijnszone mochten we twee vaccinatiecentra oprichten waar mensen uit de hele zone terechtkunnen voor een vaccinatie.

    We kozen bewust voor één vaccinatiecentrum in Tielen (Kasterlee) en één in Grobbendonk omdat deze locaties goed verspreid liggen over de hele zone en voldoende groot zijn. Alle inwoners van de verschillende gemeenten hebben zo binnen de zone een vaccinatiecentrum op redelijke afstand.

    Inwoners van Olen, Kasterlee en Lille kunnen terecht in het vaccinatiecentrum in Tielen (Kasterlee).
    Inwoners van Grobbendonk, Herentals, Herenthout en Vorselaar kunnen terecht in het vaccinatiecentrum in Grobbendonk.

    We moeten de verschillende gemeenten van onze eerstelijnszone over beide vaccinatiecentra verdelen zodat er in beide centra ongeveer evenveel mensen gevaccineerd worden. Hiervoor kijken we naar de geografische ligging van elke gemeente in zijn totaliteit en het aantal inwoners. Hierdoor is voor Kasterlee, Lille en Olen de keuze gevallen op Tielen (Kasterlee).

    Mensen die minder mobiel zijn en niet op de bestemming geraken, kunnen beroep doen op de Minder Mobielen Centrale van hun gemeente. Hierbij de contactgegevens per gemeente:
      • Kasterlee: 014 55 60 04 (elke werkdag van 9-12 uur en 13.30-16 uur)
      • Lille: 0471 08 18 99 (elke werkdag van 9-12 uur en 13.30-16 uur
      • Olen: 014 24 86 05 (elke werkdag tussen 9.00 en 12.00 uur)

    • “Ik geraak niet in het vaccinatiecentrum in Tielen. Wat nu?”
    Vraag aan een familielid, buur, vriend, … met een auto om je weg te brengen. Maar respecteer zeker de veiligheidsregels, zoals het dragen van een mondmasker of een minimale afstand van 1,5 meter tussen elke persoon als die niet tot hetzelfde huishouden behoren, of deel uitmaken van de nauwe contacten. Verlucht en reinig je auto ook regelmatig in dat geval. 

    Kom indien mogelijk met de fiets. Er is een ruime fietsparking voorzien aan het vaccinatiecentrum. Hier vind je enkele handige plannetjes.

    Heb je niemand om je te vervoeren? Je kan beperkt met de bus naar het vaccinatiecentrum in Tielen (Kasterlee) en terug. Je kan je route plannen via de website van De Lijn

    Het vaccinatiecentrum bevindt zich in de buurt van de bushalte “Tielen Prijstraat” in Tielen. Vanaf de halte moet je nog een kilometer stappen tot aan het vaccinatiecentrum.

    Mensen die minder mobiel zijn en niet op de bestemming geraken, kunnen beroep doen op de Minder Mobielen Centrale van hun gemeente. Hierbij de contactgegevens per gemeente:
      • Kasterlee: 014 55 60 04 (elke werkdag van 9-12 uur en 13.30-16 uur)
      • Lille: 0471 08 18 99 (elke werkdag van 9-12 uur en 13.30-16 uur
      • Olen: 014 24 86 05 (elke werkdag tussen 9.00 en 12.00 uur)

    • “Is er voldoende parkeerplaats voorzien aan het vaccinatiecentrum in Tielen (Kasterlee)?”
    Ja, we hebben hiermee rekening gehouden wanneer we de locaties selecteerden. Er is voldoende parkeergelegenheid om een vlotte doorstroming te garanderen. 

    Kom indien mogelijk met de fiets. Er is een ruime fietsparking voorzien aan het vaccinatiecentrum. Hier vind je enkele handige plannetjes.

    • “Drie gemeenten worden gevaccineerd in het centrum in Tielen, namelijk de inwoners van Olen, Lille en Kasterlee. Wil dit zeggen dat er veel volk tegelijkertijd aanwezig zal zijn in het vaccinatiecentrum? Is dit wel veilig?”
    Bij het inrichten van de vaccinatiecentra is rekening gehouden met circulatiestromen zodat bezoekers op een veilige afstand van elkaar kunnen blijven. De afspraken worden zodanig ingedeeld dat de wachttijden minimaal zijn en er een vlotte doorstroming is.

    We vragen je om maximum 5 minuten op voorhand aan te melden. Blijf vooraf en nadien niet napraten met bekenden. Zo vermijden we samenscholingen. 

    • “Ga ik moeten aanschuiven in het vaccinatiecentrum vooraleer ik mijn vaccin krijg?”
    Bij het inrichten van de vaccinatiecentra is rekening gehouden met circulatiestromen zodat bezoekers op een veilige afstand van elkaar kunnen blijven. De afspraken worden zodanig ingedeeld dat de wachttijden minimaal zijn en er een vlotte doorstroming is. We vragen je om maximum 5 minuten op voorhand aan te melden.

    • “Wat neem ik mee naar het vaccinatiecentrum?”
      • Jouw uitnodiging
      • Een mondmasker
      • Jouw identiteitskaart

    • “Hoe verloopt een vaccinatie in het vaccinatiecentrum?”
    Een vaccinatie heeft een doorlooptijd van ongeveer 30 minuten. Via verschillende stappen begeleiden we je doorheen het vaccinatiecentrum. Tijdens het gehele traject vragen we je om een mondmasker te dragen. Hieronder vind je een overzicht hoe het eraan toe zal gaan:
      • Temperatuur: Aan de inkom van het vaccinatiecentrum wordt je temperatuur gemeten. Is die lager dan 38 °C dan mag je binnen. Je volgt de pijlen tot bij de onthaalbediende.
      • Toilet: Als je nog een toiletbezoek nodig hebt, doe je dat best voor je je naar de onthaalbalie begeeft.
      • Registratie: De onthaalmedewerker controleert je identiteitsgegevens en je afspraak. Hij verwijst je door naar een vaccinatielijn. Er zijn vier vaccinatielijnen met elk een eigen kleur (geel, rood, groen of blauw).
      • Gesprek: Aan de hand van een vragenlijst zal je medische voorgeschiedenis en je huidige gezondheidstoestand worden overlopen.
      • Vaccinatie: Als er geen problemen zijn, wordt het vaccin toegediend. Je draagt best gemakkelijke en losse kledij zodat je bovenarm snel ontbloot kan worden voor de inenting.
      • Kwartiertje wachten: Hier mag je – indien gewenst - een kwartiertje rusten onder toezicht van een arts die opvolgt of er eventuele bijwerkingen zijn. Er is een medewerker in de buurt om eventuele nevenwerkingen te signaleren. 
      • Vertrek: Volg tenslotte de signalisatie om het vaccinatiecentrum en het terrein te verlaten.
    In het vaccinatiecentrum zijn er steeds medewerkers aanwezig om stoelen, tafels en andere materialen te ontsmetten. Voor mantelzorgers en begeleiders zijn er extra stoelen aanwezig. 

    • “Wat wordt er van mij verwacht in het vaccinatiecentrum?
      • Draag gemakkelijke en losse kledij zodat je bovenarm snel ontbloot kan worden voor het toedienen van het vaccin.
      • Neem je uitnodiging en identiteitskaart mee.
      • Kom maximaal 5 minuten op voorhand.
      • Draag een mondmasker tijdens de volledige
        duur van je bezoek
      • Volg ter plaatse de instructies en de signalisatie
      • Blijf vooraf en nadien niet napraten met bekenden.

    • “Moet ik na mijn vaccinatie de coronamaatregelen nog volgen?”
    Ja, ook na je vaccinatie blijft het belangrijk om je aan de veiligheidsmaatregelen te blijven houden. Pas wanneer meer dan 70% van de bevolking gevaccineerd is tegen het virus, kunnen we de maatregelen loslaten en ons vertrouwde leven terug oppikken. 
      • Was je handen.
      • Hou afstand.
      • Gebruik een mondmasker.
      • Denk aan kwetsbare mensen.
      • Doe je activiteiten liefst buiten.
      • Beperk je nauwe contacten.
    Deze veiligheidsmaatregelen kunnen versoepeld worden als meer en meer mensen gevaccineerd worden. 

    Meer informatie over de werking van het vaccin en groepsimmuniteit lees je op www.laatjevaccineren.be


    _______________________


    vaccineren

      • “Ben ik verplicht om me te laten vaccineren?”
      Nee, je bent niet verplicht om je te laten vaccineren. Toch raden we je aan om een vaccin te nemen. Vaccinatie is de belangrijkste troef om het coronavirus achter ons te laten en terug te kunnen genieten van onze vrijheid en sociale contacten. Door zoveel mogelijk mensen te vaccineren, bouwen we met z’n allen weerstand op tegen het virus. Hierdoor kan het virus zich niet meer zo eenvoudig verspreiden. Pas als meer dan 70% van de bevolking is gevaccineerd, zullen we weer controle hebben over het virus en de verspreiding ervan.

      • “Vanaf wanneer krijg ik een vaccin?”
      Wanneer je aan bod komt voor het vaccin is afhankelijk van je beroep, leeftijd en gezondheidstoestand.
        • Fase 1: Woonzorgcentra en zorgpersoneel
        • Fase 2: 65-plussers, risicopatiënten en essentiële beroepen
        • Fase 3: De rest van de volwassen bevolking
      Wanneer je bijna aan de beurt bent voor je vaccinatie krijg je een persoonlijke uitnodiging via de post. Als je gegevens gekend zijn, krijg je ook een sms en een mail. Je legt online een afspraak vast voor een eerste en eventueel een tweede inenting (afhankelijk van het type vaccin is er al dan niet een tweede prik nodig) *. 
        • Op je brief vind je de website waar je naartoe moet gaan. Meld je aan met de vaccinatiecode en maak je afspraken.
        • Wil je geen vaccin, dan kan je via de website die in je brief staat ook je afspraak annuleren. 
        • Geraak je niet online en kan niemand je helpen? Op je uitnodiging vind je het telefoonnummer van ons lokale callcenter. Je kan hiernaar bellen om je afspraken te maken.
        • Noteer de twee afspraken in je agenda.
        • Je moet aanwezig zijn op beide data.
      * Het kan zijn dat er in je uitnodiging al twee vaccinatietijdstippen worden voorgesteld. Je kan deze tijdstippen via de website vermeld in je brief bevestigen of indien nodig wijzigen. Wil je geen vaccin dan kan je je afspraken ook gewoon annuleren.

      Waarom twee vaccinatietijdstippen?
      Van de meeste coronavaccins heb je twee dosissen nodig om goed beschermd te zijn. Tussen de eerste en tweede prik zit idealiter een periode van maximaal drie tot vier weken, afhankelijk van het type vaccin.

      • “Ik ben risicopatiënt. Wanneer word ik gevaccineerd?”
      Je huisarts bepaalt of je tot de risicogroep behoort. Behoor je tot een risicogroep, dan kom je aan de beurt vlak na de 65-plussers. Wanneer het bijna aan jou is, ontvang je een uitnodiging tot vaccinatie.  

      • “Ik ben zorgverlener en krijg een vaccinatie in het ziekenhuis. Moet ik dit doorgeven of wordt dit automatisch geregistreerd?”
      Nee, je moet dit niet doorgeven. Elke vaccinatie in België, of ze nu in een woonzorgcentrum, ziekenhuis of vaccinatiecentrum is afgenomen, wordt onmiddellijk geregistreerd in het centraal platform Vaccinet. Zo hebben we altijd een overzicht hebben van de vaccinaties. Meer info lees je op de website 'laat je vaccineren'

      • “Hoe weet ik wanneer ik me kan laten vaccineren?”
      Wanneer je bijna aan de beurt bent voor je vaccinatie krijg je een persoonlijke uitnodiging via de post. Als je gegevens gekend zijn, krijg je ook een sms en een mail. Je legt online een afspraak vast voor een eerste en eventueel een tweede inenting (afhankelijk van het type vaccin is er al dan niet een tweede prik nodig) *. 
        • Op je brief vind je de website waar je naartoe moet gaan. Meld je aan met de vaccinatiecode en maak je afspraken.
        • Wil je geen vaccin, dan kan je via de website die in je brief staat ook je afspraak annuleren. 
        • Geraak je niet online en kan niemand je helpen? Op je uitnodiging vind je het telefoonnummer van ons lokale callcenter. Je kan hiernaar bellen om je afspraken te maken.
        • Noteer de twee afspraken in je agenda.
        • Je moet aanwezig zijn op beide data.
      * Het kan zijn dat er in je uitnodiging al twee vaccinatietijdstippen worden voorgesteld. Je kan deze tijdstippen via de website vermeld in je brief bevestigen of indien nodig wijzigen. Wil je geen vaccin dan kan je je afspraken ook gewoon annuleren.

      Waarom twee vaccinatietijdstippen?
      Van de meeste coronavaccins heb je twee dosissen nodig om goed beschermd te zijn. Tussen de eerste en tweede prik zit idealiter een periode van maximaal drie tot vier weken, afhankelijk van het type vaccin.

      • “Kan ik me op een reservelijst laten inschrijven?"
      De overheid lanceerde een nationale reservelijst 'QVAX'. Je kan je hierop aanmelden voor vaccinatiecentrum Tielen.

      Opgelet:
      • Als je je registreert op QVAX moet je snel beschikbaar kunnen zijn.
      • De oproepen gaan naar de mensen met de hoogste prioriteit. 
      • Momenteel hebben we zeer weinig overschotten in het vaccinatiecentrum. Bijna iedereen komt opdagen voor zijn prik! Het kan dus goed zijn dat je eerder een uitnodiging tot vaccinatie ontvangt volgens het normale systeem, dan dat je wordt opgeroepen via de reservelijst.
      Je registreren doe je via www.qvax.be

      Meer info over QVAX vind je ook via https://bit.ly/2QD0HDp

      • “Kunnen we met het gezin ons allemaal op hetzelfde moment laten vaccineren?”
      Het tijdstip wanneer je een uitnodiging ontvangt, hangt af van je leeftijd, je beroep, je gezondheidssituatie en de beschikbaarheid van de vaccins. Het kan dus zijn dat een huisgenoot op een ander moment dan jij een brief, e-mail of sms ontvangt.
       
      Wanneer jij en je partner op hetzelfde moment een uitnodiging gekregen hebben én dit is voor hetzelfde vaccin, dan kan je aan het callcenter vragen om jullie afspraak samen in te plannen. We kunnen dit niet garanderen maar proberen hier zeker rekening mee te houden.
       
      • “Ik ben mantelzorger of PAB-assistent. Wanneer word ik gevaccineerd?”
        • Als je als mantelzorger of PAB-assistent in een zorgvoorziening werkt, kan je gevaccineerd worden wanneer de zorgverleners van de voorziening aan de beurt zijn.
        • Als je privé als mantelzorger of PAB-assistent werkt, dan word je gevaccineerd samen met de rest van de brede bevolking.

      • “Mijn familielid verblijft in een zorgvoorziening en is wilsonbekwaam. Moet ik toestemming geven?”
      Net zoals bij andere vaccinaties moet voor een persoon die wilsonbekwaam is de toestemming worden gevraagd bij één van de volgende personen:
        • de houder van een zorgvolmacht
        • de wettelijk vertegenwoordiger (als de houder van een zorgvolmacht niet beschikbaar is)
        • de behandelende huisarts (indien geen van bovenstaande beschikbaar)
        • de coördinerend en raadgevend arts (indien geen van bovenstaande beschikbaar)
      De beslissing van de bewoner of de vertegenwoordiger wordt in het zorgdossier van de bewoner genoteerd, samen met de datum en de wijze waarop de toestemming werd verleend. Alleen als niet met zekerheid een mondelinge toestemming van een bevoegd persoon genoteerd kan worden in het zorgdossier (bv. bij onenigheid in de familie), is het aan te raden om de toestemming schriftelijk te documenteren.

      • “Kan ik zelf kiezen wanneer ik langs ga voor mijn vaccin?"
      Wanneer je bijna aan de beurt bent voor je vaccinatie krijg je een persoonlijke uitnodiging via de post. Als je gegevens gekend zijn, krijg je ook een sms en een mail. Je legt online een afspraak vast voor een eerste en eventueel een tweede inenting (afhankelijk van het type vaccin is er al dan niet een tweede prik nodig) *. 
        • Op je brief vind je de website waar je naartoe moet gaan. Meld je aan met de vaccinatiecode en maak je afspraken.
        • Wil je geen vaccin, dan kan je via de website die in je brief staat ook je afspraak annuleren. 
        • Geraak je niet online en kan niemand je helpen? Op je uitnodiging vind je het telefoonnummer van ons lokale callcenter. Je kan hiernaar bellen om je afspraken te maken.
        • Noteer de twee afspraken in je agenda.
        • Je moet aanwezig zijn op beide data.
      * Het kan zijn dat er in je uitnodiging al twee vaccinatietijdstippen worden voorgesteld. Je kan deze tijdstippen via de website vermeld in je brief bevestigen of indien nodig wijzigen. Wil je geen vaccin dan kan je je afspraken ook gewoon annuleren.

      Waarom twee vaccinatietijdstippen?
      Van de meeste coronavaccins heb je twee dosissen nodig om goed beschermd te zijn. Tussen de eerste en tweede prik zit idealiter een periode van maximaal drie tot vier weken, afhankelijk van het type vaccin.

        • “Ik moet op de dag van de vaccinatie werken. Kan ik hiervoor een afwezigheidsattest krijgen?”
        Op je werk heb je recht op vaccinatieverlof. Informeer je hiervoor bij je werkgever.

        • “Moet ik iets meenemen naar het vaccinatiecentrum?”
        Ja. Je neemt je uitnodiging, een mondmasker en je identiteitskaart mee.

        • “Moeten kinderen zich ook laten vaccineren?”
        Nee. Voorlopig is enkel vaccinatie vanaf de leeftijd van 18 jaar aangewezen. COVID-19-vaccinonderzoeken zijn nog maar net begonnen bij kinderen en daarom zijn er zeer beperkte gegevens over veiligheid en het kunnen aanmaken van antistoffen in deze groep.

        • “Is de vaccinatie gratis?”
        Ja, de vaccinatie tegen COVID-19 is gratis voor elke inwoner.

        • “Welk type vaccin wordt er toegediend in het vaccinatiecentrum in Tielen (Kasterlee)?”

        De vaccins zullen aangeboden worden aan beroepsgroepen, risicogroepen en leeftijdsgroepen in functie van de kenmerken en beschikbaarheid van de vaccins.  Alle vaccins tegen COVID-19 die in België beschikbaar zijn, zijn goedgekeurd door het Europees Geneesmiddelenagentschap (EMA) en mogen dus als veilig en voldoende werkzaam beschouwd worden om in een breed vaccinatieprogramma gebruikt te worden.


        • Moet ik voor mijn vaccinatie naar een vaccinatiecentrum? Kan dit niet via mijn huisarts?"

        Als je je wil laten inenten, moet je naar het vaccinatiecentrum. Het is niet mogelijk om je dit jaar te laten vaccineren door jouw huisarts.

        Enkel voor personen die beantwoorden aan vooraf bepaalde criteria, zoals bijvoorbeeld mensen die bedlegerig zijn, is er een mogelijkheid om zich thuis te laten vaccineren door een mobiel vaccinatieteam. Dit wordt enkel in zeer uitzonderlijke gevallen toegestaan.  

        Mensen die minder mobiel zijn en niet op de bestemming geraken, kunnen beroep doen op de Minder Mobielen Centrale van hun gemeente. Hierbij de contactgegevens per gemeente:

          • Kasterlee: 014 55 60 04 (elke werkdag van 9-12 uur en 13.30-16 uur)
          • Lille: 0471 08 18 99 (elke werkdag van 9-12 uur en 13.30-16 uur
          • Olen: 014 24 86 05 (elke werkdag tussen 9.00 en 12.00 uur)

        • "Ik heb assistentie nodig. Moet ik dat van tevoren aanvragen?"

        Neen. Je hoeft dit niet van tevoren aan te vragen. Het vaccinatiecentrum is rolstoelvriendelijk ingericht. Breng indien mogelijk je eigen rolstoel mee. In het vaccinatiecentrum zijn er ook rolstoelen ter beschikking voor mensen die slecht te been zijn en zelf geen rolstoel hebben.

        Spreek bij aankomst in het vaccinatiecentrum een medewerker aan, zodat er iemand voorzien kan worden om je te begeleiden.

        Het is ook mogelijk om je tijdens het bezoek in het vaccinatiecentrum te laten vergezellen door een mantelzorger (maximaal één begeleider).

        • "Ik ben ziek op de dag van mijn afspraak voor een vaccinatie. Wat moet ik doen?"

        Voel je je niet lekker of ben je ziek op de dag dat je een afspraak hebt in het vaccinatiecentrum. Neem contact met het callcenter en maak een nieuwe afspraak.


        • "Ik zit in quarantaine of in thuisisolatie op de dag van mijn geplande afspraak. Wat moet ik doen?"

        Als je in quarantaine of in thuisisolatie zit, blijf dan thuis. Het is mogelijk om jouw afspraak te verzetten naar een latere datum.

        • "Ik heb geen internet. Hoe weet ik wanneer ik me mag laten vaccineren?"
        Wanneer je bijna aan de beurt bent voor je vaccinatie krijg je een persoonlijke uitnodiging via de post. Als je gegevens gekend zijn, krijg je ook een sms en een mail. Je legt online een afspraak vast voor een eerste en eventueel een tweede inenting (afhankelijk van het type vaccin is er al dan niet een tweede prik nodig) *. 
          • Op je brief vind je de website waar je naartoe moet gaan. Meld je aan met de vaccinatiecode en maak je afspraken.
          • Wil je geen vaccin, dan kan je via de website die in je brief staat ook je afspraak annuleren. 
          • Geraak je niet online en kan niemand je helpen? Op je uitnodiging vind je het telefoonnummer van ons lokale callcenter. Je kan hiernaar bellen om je afspraken te maken.
          • Noteer de twee afspraken in je agenda.
          • Je moet aanwezig zijn op beide data.
        * Het kan zijn dat er in je uitnodiging al twee vaccinatietijdstippen worden voorgesteld. Je kan deze tijdstippen via de website vermeld in je brief bevestigen of indien nodig wijzigen. Wil je geen vaccin dan kan je je afspraken ook gewoon annuleren.

        Waarom twee vaccinatietijdstippen?
        Van de meeste coronavaccins heb je twee dosissen nodig om goed beschermd te zijn. Tussen de eerste en tweede prik zit idealiter een periode van maximaal drie tot vier weken, afhankelijk van het type vaccin.


          • "Werkt het vaccin echt? Hoe lang ben ik beschermd met het vaccin? Beschermt het vaccin ook tegen varianten, zoals bijvoorbeeld de Britse mutatie? Moet ik me nog aan de maatregelen houden wanneer ik het vaccin heb gehad? Wat als ik zwanger ben? ..."

          Je vindt heel wat nuttige informatie over de werking van het vaccin op de website www.laatjevaccineren.be.

          • "Ik wil geen vaccin. Moet ik dit laten weten?" 

          Ben je ervan overtuigd dat je geen vaccin wil? Annuleer alvast je afspraak, zodat het vaccinatiecentrum weet dat je niet langskomt. Surf hiervoor naar de website die op je brief vermeld staat. Geef je vaccinatiecode in en geef de reden van annulatie op. Laat je indien nodig bijstaan door familie of vrienden om dit te doen. Lukt het niet online? Bel dan naar het nummer dat je terugvindt op je uitnodiging.